Etusivu / MotoGP / Mika Kallio käynnistää jo 18. kautensa MotoGP-sarjassa
Mika Kallio. Kuva: KTM/Markus Berger

Mika Kallio käynnistää jo 18. kautensa MotoGP-sarjassa

Hattu päästä! Mika Kallio lukeutuu ehdottomasti suurten suomalaisten moottoriurheilijoiden valiojoukkoon.

Kallio, 35, käynnistää tulevana viikonvaihteena Espanjan Jerezissä jo 18. kautensa MotoGP-sarjassa. Saavutus, johon vain harva kuljettaja on pystynyt ja pystyy jatkossaan ratamoottoripyöräilyn kirkkaimmissa parrasvaloissa.

KTM:n testikuljettajana pitkää ja ansiokasta päivää painava Kallio ajaa Jerezissä kauden ensimmäisen villin kortin MotoGP-kisansa. Niitä on Jerezin jälkeen varmuudella luvassa ainakin Barcelonassa, Sachsenringillä, Red Bull Ringillä ja Aragonissa. Ja luultavasti myös kauden perinteisesti päättävässä Valenciassa.

Kallio ajaa samalla Jerezissä pitkän uransa 256. MM-osakilpailun. Huima, todella huima määrä sekin.

Kallion MotoGP-ura käynnistyi vuonna 2001 Saksan Sachsenringillä ja silloisessa 125-kuutioisten luokassa.

125-kuutioiset on juuri se luokka, jossa Kallio oli lähimpänä maailmanmestaruutta. Hän hävisi mestaruuden vuonna 2005 ainoastaan viidellä pisteellä sveitsiläiselle Thomas Lüthille. Syyttävä sormi Kallion MM-kullan himmenemisestä osoittaa yhä ja ikuisesti hänen silloisen KTM-tallikaverinsa, unkarilaisen Gabor Talmacsin suuntaan.

Kallio saavutti piikkiluokassa MM-hopeaa myös kaudella 2006. Hänen kolmas MM-hopeansa heltisi vuonna 2014 Moto2-luokassa.

Kaudella, jolloin Kallio sekä hänen Marc VDS-tiimikaverinsa ja maailmanmestariksi mellastanut espanjalainen Tito Rabat runttasivat käytännössä kaikki motokakkosten silloisen ennätykset romukoppaan. Kallio ajoi tuolla kaudella kolme voittoa, joista ensimmäinen irtosi Jerezissä. Jatkoa seurasi Ranskan Le Mansissa ja ison veden takana Indianapolisissa.

Kallion plakkarista löytyy myös yksi MM-pronssi. Se saavutettiin 250-kuutioisista kaudella 2008, jonka jälkeen Kallio ajoi vajaat kaksi vuotta kuninkuusluokassa Pramac- ja keikkaluonteisesti myös tehdastiimin Ducatilla Casey Stoneria tuuratessaan.

Kallio on saavuttanut yhteensä 16 MM-osakilpailuvoittoa: seitsemän piikkiluokassa, viisi varttilitraisissa ja neljä Moto2-luokassa. Monacolaistunut valkeakoskelainen on kivunnut komealla urallaan kaiken kaikkiaan 49 kertaa podiumilla. Paalupaikkoja on koossa 18 ja kisojen nopeimpia kierroksia 12 kappaletta.

Ensi sunnuntaina Jerezissä Kallion vakaana aikomuksena on palauttaa KTM vaikean alkukauden jälkeen takaisin kymmenen nopeimman nippuun. Ja tietysti pitää KTM:n kisakuljettajat, espanjalaisen Pol Espargaron ja britti Bradley Smithin takanaan.

Siitä lähdetään.

* LUE LISÄÄ AIHEESTA:
Palauttaako Mika Kallio KTM:n kympin sakkiin? Suomalaiskuskin pyörässä paljon uutta Jerezissä

Oi niitä aikoja! Mika Kallio reilut 15 vuotta sitten Sepangin radan podiumilla Malesiassa. Kuva: Motogp.com

Katso myös

Mika Kallio polvileikkaukseen Suomeen – kolme nivelsidettä on poikki

KTM:n MotoGP-luokan testikuljettaja Mika Kallio kaatui perjantaina Saksan MM-osakilpailun harjoituksissa ja loukkasi polvensa niin pahasti, …

2 kommenttia

  1. Mika Kallion oman käsityksen mukaan vuoden 2005 125 cc maailman mestaruus ratkesi hänen osaltaan Qatarin kilpailussa tallikaverin Gábor Talmácsin ohitukseen maalilinjalla Kallion jäädessä näin toiseksi.
    Totuus tilastojen mukaan on kuitenkin toisenlainen. Kallio kaatui kauden aikana kolmasti keskeyttäen, joista kahdesti kärkiryhmästä (Mugello ja Assen ) ja kerran sijalta neljä tällöin kaatumista edelsi kontakti Thomas Lüthin kanssa.
    Lüthi keskeytti kauden aikana vain kerran (Jerezin avauskilpailu).
    Qatarin kilpailun jälkeen ajettiin vielä kolme osakilpailua, joissa Kallio kaatui Turkissa viimeisellä kierroksella kuuden ajajan kärkiryhmästä kärjestä, sijoittui Australiassa 5:nneksi Lüthin voittaessa ja voitti Valenciassa, Lüthin varmistellessa mestaruutensa ajaen 9:nneksi.
    Ratkaisevinta tilastojen valossa oli, että Japanin osakilpailussa Lüthi kaatui kierroksella 16 Kallion takaa, Sergio Gadea törmäsi Lüthin radalle jääneeseen pyörään ja kilpailu keskeytettiin punalipulla. Kilpailun lopputuloksiksi jäivät kierroksen 15 maalilinjan ylittäneiden järjestys, ja tuolloin Kallio voitti Lüthin tullessa toiseksi. Tässä Japanin osakilpailussa Lüthi ei saapunut koskaan maaliin eikä palkintojenjakoseremoniaan, saalistaen kuitenkin 20 MM – pistettä.
    Lopuksi Mika Kallion ansioksi on sanottava, hän ajoi aina voitosta eikä varmistellut mahdollista maailman mestaruutta, vaikka siihenkin olisi ollut hyvät mahdollisuudet ilman em. kolmea keskeytystä ja tuolloin sääntöjen sallimaa järjestelyä Japanin osakilpailussa.
    Muuten Gábor Talmácsi voitti maailmanmestaruuden 125cc luokassa 2007 Aprilialla.

  2. Korjaus edelliseen kommenttiin.
    Kallio kaatui kauden aikana kolmasti keskeyttäen, joista kahdesti kärkiryhmästä (Mugello ja Istanbul) ja kerran sijalta neljä tällöin kaatumista edelsi kontakti Thomas Lüthin kanssa (Assen).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *