Etusivu / Moto2 / Tuulin tiimipomo: ”Silverstone sopii paremmin hänen ajotyyliinsä”
Niki Tuuli. Kuva: Petronas Sprinta Racing

Tuulin tiimipomo: ”Silverstone sopii paremmin hänen ajotyyliinsä”

Niki Tuuli paineli ruudusta 29 sijalle 21 Red Bull Ringin radalla Itävallassa ajetussa Moto2-luokan MM-osakilpailussa. Ero voittajaan venyi lähes 42 sekuntiin, joten Spielbergissä ei nähty aivan sitä terävintä Tuulia. Seuraavaksi Silverstonessa on luvassa kuitenkin taas parempaa.

Siihen myös Petronas Sprinta Racingin ruotsalainen tiimipomo Johan Stigefelt vankasti luottaa.

– Nikillä oli vaikeampaa kuin Brnossa. Rata ei ole yhtä pitkä, mutta se on erittäin tekninen ja raskas ajaa, Stigefelt viittaa Red Bull Ringin baanaan.

Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua uuden, mutta edelleen pomppuisen asvalttipinnan saaneen Silverstonen radalla sumuisessa saarivaltakunnassa.

– Nyt odotamme Silverstonea, joka on Nikille taas uusi rata, mutta uskon, että se sopii paremmin hänen ajotyyliinsä.

Stigefelt näki suomalaiskuljettajansa esityksessä paljon hyvääkin Red Bull Ringillä. Kaiken kaikkiaan viikonloppu jouduttiin kuitenkin paketoimaan kaksijakoisissa tunnelmissa.

– Raskas viikonvaihde, mutta jälleen uusi oppimisprosessi ilman kaatumisia, mikä on hyvä asia. Hän saavutti samalla taas myös lisää kokemusta. Niki ajoi kisan aikana muutamia hyviä kierrosaikoja, mutta välillä oli myös hetkiä, jolloin hän ei ollut niin hyvä. Hän teki muutamia virheitä, mutta oppii lisää koko ajan, Stigefelt alleviivaa.

* * *

NIKIN BLOGI: Red Bull Ringiltä kotiintuomisina 21. sija

Moikka kaikille,

Täksi viikonlopuksi siirryttiin Tshekeistä Itävaltaan ja Red Bull Ringin jylhiin maisemiin. Viikonloppuun lähdettiin ykköstähtäimenä uuden radan opettelu ja tuntuman kehittäminen kierros kierrokselta. Alla yhteenvetoa kisaviikonlopulta.

Perjantain treeneissä pääsin ottamaan ensimmäistä kertaa tuntumaa sadekeliin Moto2-pyörällä. Sadekeli ei varsinaisesti helpottanut uuden radan opettelua, mutta tulevaisuuden kannalta on hyvä, että kilometrejä tulee alle sateellakin. Ensimmäisessä treenissä en saanut puristettua ihan sellaista kierrosta kuin halusin ja parhaat noteeraukset hylättiin tulosluettelosta, eroa kärkeen jäi hieman reilut kaksi sekuntia. Toisessa treenissä mentiin märissä olosuhteissa ja sessio meni lähinnä märkään rataan ja sadekelin renkaisiin totutellessa. Aika-ajopäivään lähdettiin odottavaisin mielin.

Launtaipäivä valkeni sateisena ja aamun treeni mentiin edelleen märällä radalla. Aika-ajoon saatiin kuitenkin kuivat olosuhteet ja päästiin toista kertaa viikonloppuna hakemaan pyörään kuivan kelin asetuksia. Täysin tyytyväinen aika-ajon suoritukseen ei voinut olla ja lähtöruuduksi määräytyi 29. ruutu. Eroa kärkeen kertyi 1.9 -sekuntia. Positiivista aika-ajossa oli, että sain loppupuolella ajettua parhaan kierrokseni ilman vetoapua. Kisaan lähdettiin tiukasti tähtäimenä sijoituksen ja asemien parantaminen.

Warm-up ei ollut minulle todellakaan parhaasta päästä. Olin melko hukassa ajamisen kanssa ja päätimme tehdä melko radikaaleja muutoksia pyörään ennen kilpailua. Kisassa ensimmäiset kierrokset olivat hyviä ja sain nostettua itseäni monta sijaa, kunnes muutaman jarrumissin seurauksena menin pari kertaa leveäksi ja rytmi pääsi hieman sekoamaan. Onnistuin kuitenkin kasaamaan paketin takaisin kasaan ja tein viikonlopun nopeimmat kierrosaikani kisan loppupuolen aikana. Maaliviivan yli tultiin sijalla 21.

Tästä jatketaan kisan loppupuolelta jääneen fiiliksen kanssa kohti seuraavaa kisaa Silverstonessa kahden viikon päästä.

Kiitos tiimille, tukijoille ja kaikille vauhdissa mukana oleville.

Palataan parin viikon kuluttua asiaan,

– Niki #66″

Katso myös

Aki Ajo halutaan palkita tunteikkaasti maailmanmestaruudella

Aki Ajon johtamalla Moto2-luokan Red Bull KTM Ajo-tehdastiimillä on sunnuntaina paljon pelissä Valencian Ricardo Tormo-radalla. …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *