Etusivu / Muut uutiset / Markka Racingin kuljettajat valmiina Terlickon IRRC-kilpailuun
Erno Kostamo kävi näyttämässä IRRC-kärkikuskin vauhtia Botniaringillä road racingin SM-avauksessa. Lauantain lähdön voittanut Kostamo hylättiin sääntöjen vastaisten jarrujen vuoksi, mutta sunnuntaina takarivistä lähtenyt Kostamo kuittasi voittamalla lähdön sääntöjen mukaisilla jarruilla varustetulla pyörällä. Kuva: Saku Räsänen

Markka Racingin kuljettajat valmiina Terlickon IRRC-kilpailuun

IRRC-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna Tsekin tasavallan Terlickossa. Markka Racingin kuljettajakaksikko lähtee viikonloppuun tuttu pilke silmäkulmassaan.

Kansainvälinen moottoripyörien katuratasarja IRRC palaa Tsekin tasavallan Terlickossa sijaitsevalle radalle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2012. Mukana ovat myös IRRC-sarjan kärkitiimeihin lukeutuvan Markka Racingin suomalaiskuljettajat Erno Kostamo ja Juha Kallio.

Superbike-luokassa BMW:llä kilpaileva Kostamo on Hengelossa ajetun avauskilpailun jälkeen sarjassa toisena. Itselleen uudella radalla Kostamo ei usko kykenevänsä haastamaan nopeimpia tsekkikuljettajia, mutta pyrkii sijoittumaan sarjaa johtavan Danny Webbin edelle.

– Paikalliset kuljettajat tuntevat radan, joten he ovat täällä vahvoilla. Veikkaan erityisesti Marek Cervenyn menevän menojaan. Mutta sarjapisteitä laskettaessa hyvä tavoite on lyödä Webb – jos onnistun siinä, on tilanne Imatralle lähdettäessä hyvä, sillä siellä minä olen vahvoilla, pohtii Kostamo taktiikkaansa.

Terlickon rataa Kostamo pitää yhtenä IRRC-sarjan vaikeimmista, mutta toisaalta kertoo sen olevan oman katurataihanteensa mukainen.

– Rata on todella haastava ja siinä on paljon muistamista. Paikat näyttävät samanlaisilta, eikä videoiden perusteella ei saa paljoakaan selvyyttä siihen, missä kohdassa käännytään mihinkin shikaaniin. Vauhdikkaitakin paikkoja löytyy ja radalla on pari sellaista kohtaa, joiden vetäminen vaatii vähän munaa. Toinen erityispiirre on se, että rata kulkee kaupungissa, eikä siellä ole liiemmin turva-alueita, mikä tuo ihan omaa fiilistä ajamiseen. Terlickossa onkin juuri sellaista meininkiä, jota katuratakilpailulta odotan, Kostamo summaa.

Supersport-luokassa ajavaa Juha Kalliotakaan uusi rata ei juuri hätkäytä ja mies suuntaa kohti viikonloppua rennoin mielin ja huumori kukkien.

– Tsekkeihin on mukava lähteä, siellä on kisoissa aina hyvä meininki. Ratakin vaikuttaa mukavalta ja minulle sopivalta, sillä siinä on pitkiä suoria ja paljon shikaaneja, eli ajotaidon merkitys ei niin korostu. Riittää, kun on innokas, Kallio veistelee.

Sitten avauskilpailun Kallio on vaihtanut kalustoa. Suzuki on saanut väistyä ja tulevana viikonloppuna miehen jalkojen välistä löytyy Triumph Daytona 675.

– Pyörän vaihtuminen oli monien käänteiden summa, mutta eipä siinä mitään. Lähdetään opettelemaan uutta rataa ja koitetaan päästä mahdollisimman hyville sijoituksille. Moottori on vakio, joten tehoissa häviän reilusti kärkipyörille, mutta Trumpan hyvällä väännöllä saa paikattua jonkin verran, Kallio pohtii.

Vaikka Kallio antaakin kalustonsa puolesta luokkansa kärjelle tasoitusta katsoo hän omaavansa mahdollisuudet hyviin sijoituksiin.

– Kaikesta huolimatta pitää ajaa kympin kärkeen. Jos siinä ei onnistu, niin sitten ei voi kuin katsoa peliin, Kallio toteaa.

IRRC-sarjan toinen osakilpailu ajetaan 16.-17. kesäkuuta Terlickossa, Tsekin tasavallassa. Markka Racing on suomalainen, IRRC-sarjan kärkitalleihin lukeutuva kilpatiimi. Sarjan avauskilpailun jälkeen Erno Kostamo on Superbike-luokan toinen ja Juha Kallio on Supersport-luokan pisteissä sijalla 11.

Juha Kallio vaihtoi Hengelon kilpailun jälkeen Suzukin Triumphiin.

Teksti: Markka Racing tiedotus

Katso myös

GPuutiset kysyi, KymiRing vastasi

GPuutiset esitti kysymyksen ”Miten menee, KymiRing?” ja KymiRing vastasi kuin tilauksesta radan rakennustöiden osalta tiedotteellaan. …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *