Etusivu / MotoGP/MotoE / Tämä mies rakastaa vauhtia ja varikkotyttöjä: ”Pelkäsin viime vuonna, mutta nyt nautin ajaa 343 km/h”
Johann Zarco, huippukuljettaja ja herrasmies. Kuva: Yamaha Racing

Tämä mies rakastaa vauhtia ja varikkotyttöjä: ”Pelkäsin viime vuonna, mutta nyt nautin ajaa 343 km/h”

Aki Ajon akatemiassa huippukuljettajan mittoihin kasvanut Johann Zarco on MotoGP-luokan siirtomarkkinoiden tämän hetken kuumin nimi. Käytännössä kaikki tiimit haluavat hänet. Ranskalainen charmi puree myös varikkotyttöihin, joista maansa MotoGP-ikoniksi jalostunut omien polkujensa kulkija puhuu varsin lämpimään sävyyn.

Zarco käynnisti MM-kauden Qatarin aavikkoradalla loistavasti siitäkin huolimatta, että rengasmurheet pudottivat hänet lopulta kahdeksanneksi historian yhdessä upeimmassa kisassa.

Zarco tykitti Tech3-tiimin Yamahalla monien mielestä miltei käsittämättömän paalupaikkaennätyksen ja johti pitkään kisaa.

– Se oli hauskaa! Ja se kertoi myös siitä, että minulla on mahdollisuudet voittoihin tulevissa kisoissa, Le Mansissa ajettavaa Ranskan GP:tä Pariisissa promonnut Zarco tähdentää.

Zarco saavutti Ajo Motorsportissa ajaessaan Moto2-luokan maailmanmestaruudet vuosina 2015 ja 2016.

Hän siirtyi viime kaudella pykälää ylemmäs ja sivalsi aggressiivisesti kuninkuusluokan tulokkaaksi. Joidenkin mielestä jopa liiankin aggressiivisella tyylillä, mutta Zarco viittasi moitteille hanskalla. Hän kunnioittaa vastustajiaan radalla, mutta ei anna näiden psyykata itseään. Itseluottamus on tapissa.

Se tunne on aivan mahtava, kun pystyt kontrolloimaan pyörää niin täydellisesti 343 km/h-nopeuksissa.

Näin ei ole kuitenkaan aina ollut. Zarco myöntää sen reilusti.

– Myönnän, pelkäsin viime vuoden alussa 300 kilometrin tuntinopeuksia. Nyt kuitenkin jo nautin niistä. Se tunne on aivan mahtava, kun pystyt kontrolloimaan pyörää niin täydellisesti 343 km/h-nopeuksissa, Zarco viittaa vauhtiinsa Losailin 1048 metrin mittaisella pääsuoralla.

Kyseessä on vastaavat huippunopeudet, joihin KymiRingin 1200 metrin mittaisella ja samalla Euroopan pisimmällä pääsuoralla odotettaisiin yllettävän.

KymiRingin rataa on simuloitu tältä osin niin, että 350 kilometrin tuntinopeudet ovat MotoGP:ssä mahdollisia. MotoGP-luokan nykyinen huippunopeusennätys on 354,9 km/h ja se on ajettu Italian Mugellossa.

”Grad Prix on aina suuri show”

Zarco nauttii kaikilla aisteillaan maailman parhaaksi moottoriurheilutapahtumaksi mainostetun MotoGP-sarjan ilmapiiristä. Ja tuohon koreaan kokonaisuuteen hänen mukaansa kuuluvat ehdottomasti myös varikkotytöt, joista F1-sarja päätti luopua.

Voimme joskus jopa rakastua heihin.

– Se on naurettavaa!, ranskalainen herrasmies tykittää silmät säihkyen.

– Grad Prix on aina suuri show, johon kauniit naiset kuuluvat. Arvostamme ja kunnioitamme heidän työtään suuresti. Voimme joskus jopa rakastua heihin, Zarco heittää tuttu pilke silmäkulmassaan.

Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Termas de Rio Hondo-radalla Argentiinassa.

Argentiina palasi MotoGP-sarjaan 15 vuoden tauon jälkeen kaudella 2014. Sitä päätöstä ei ole tarvinnut katua, sillä 4,8 kilometrin mittainen rata ja siellä vallitseva aito ilmapiiri ovat keränneet kuljettajilta varauksettomat kehut.

Katso myös

Julkistamisrumba jatkuu: Aki Ajo ja Mika Kallio lavalla 12. helmikuuta

MotoGP-luokan tiimeistä Ducati ja Honda ovat jo ehtineet hoitaa alta pois kauden 2019 julkistamistilaisuutensa. Suomalaisittain …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *