Etusivu / MotoGP / Rossin kohtalo lepää Yamahan insinöörien käsissä
Valentino Rossi. Kuva: Yamaha Racing

Rossin kohtalo lepää Yamahan insinöörien käsissä

Valentino Rossi, 38, on luvannut tehdä lopullisen päätöksen pitkän uransa jatkosta kauden 2018 parin ensimmäisen kisan jälkeen. Jos uusi M1 osoittautuu ”Tohtorin” mielestä riittävän kilpailukykyiseksi, niin hän vetää puumerkkinsä Yamahan yhden vuoden mittaiseen jatkopahviin. Jos ei, niin legendan upea MotoGP-taival tulee tiensä päähän.

Rossin uran jatkuminen lepää nyt pitkälti Yamahan insinöörien käsissä. Edessä siintää tältä osin pari piinaavaa kuukautta Japanin suunnalla ja malttamatonta odotusta Tavullian kulmilla.

Kylmä tosiasia on se, että jos Yamaha ei saa loihdittua M1:n runko-ongelmia kuntoon, niin Rossi hyvästelee MotoGP-kekkerit kauden 2018 jälkeen.

– Ei viime kausi ollut meille mikään katastrofi, mutta vuoristorataa se sen sijaan oli. Runko toimi määrätyillä radoilla, mutta muutamilla radoilla meillä ilmeni sen vuoksi todella suuria ongelmia. Honda ja Ducati tekivät tältä osin tasaisempaa työtä läpi pitkän kauden, Yamahan MotoGP-tiimin toimitusjohtaja Lin Jarvis muotoilee.

Rossi ja hänen tallikaverinsa Maverick Vinales saivat Valenciassa tiistaina sekä keskiviikkona ajetuihin testeihin käyttöönsä Yamahan uuden moottorin. Rungon osalta sen sijaan piti palata kauden 2016 versioon.

– Valencia ei ollut ratana paras mahdollinen saada täyttä kuvaa uuden moottorin luonteesta, mutta kaikki vaikuttaa ainakin lupaavalta. Pystymme keräämään tältä osin lisää tietoa vajaan kahden viikon kuluttua Sepangissa ajettavissa testeissä, toteaa Rossi.

Se pääongelma, eli runko ei koe kuitenkaan vielä mitään uutta tämän vuoden puolella Sepangiin tultaessa.

– Toivon tosiaankin, että pääsemme testaamaan rungon osalta vihdoin jotain merkittävästi uutta tammikuun lopussa käynnistyvällä testikaudella. Kauden 2016 runko on hyvä perusta, mutta emme voi kuvitella, että otamme sen taas uudelleen käyttöön ja voitamme kisoja. Se ei vaan mene niin.

Rossi korostaa, että hän ei voi tässä tilanteessa muuta kuin luottaa järkähtämättömästi Yamahan insinööreihin.

– Olen varma, että he tekevät kaikkensa. Meillä on nyt ainakin olemassa suunta sille, miten runkoa pitää kehittää.

Rossi on ollut harvoin – jos koskaan – näin tyytymätön pyöräänsä. Lukuun ottamatta tietenkin takavuosien kahden kauden mittaista pohjakosketusta Ducatilla.

Katso myös

Vuoden paras GP veti 166 486 katsojaa

Sepangin radalla lokakuussa ajettu Malesian MM-osakilpailu on valittu vuoden 2017 parhaaksi GP:ksi. Valinnan takana ovat …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *