Etusivu / MotoGP / Mikä on Mika Kallion rooli kaudella 2019? Aki Ajo mukana KTM:n MotoGP-kuskien kartoituksessa
Pit Beirer ja Aki Ajo - KTM:n vahvoja miehiä molemmat. Kuva: Red Bull KTM Ajo

Mikä on Mika Kallion rooli kaudella 2019? Aki Ajo mukana KTM:n MotoGP-kuskien kartoituksessa

Mika Kalliolle on takuuvarmasti testikuljettajan töitä tarjolla KTM:llä myös kaudella 2019. Mutta riittääkö se Kalliolle? Voisiko Kalliosta tulla KTM:n uuden satelliittitiimin toinen kuljettaja? Kenties kaukaa haettu ajatus, mutta MotoGP-piirit ovat tunnetusti mojovia yllätyksiä täynnä.

Lähtökohta tulee tässä: Kallion nykyinen sopimus KTM:n kanssa kattaa tämän kauden ja satelliittitiimin toiseksi kuljettajaksi on jo ehditty pestata Ajo Motorsportin Moto2-ässä Miguel Oliveira.

KTM:llä on tavallaan erikoinen ongelma kokeneen suomalaiskuljettajan hahmossa. Kehuja kautta linjan keräävä Kallio näet saattaa olla testikuljettajana aivan liian hyvä mies ”hukattavaksi” kisakuskiksi.

KTM Tech3-satelliittitiimiä kutsutaan myös junioritiimiksi. Sinne valikoituu KTM-taustaisia kuljettajia malliesimerkkinä juuri Oliveira, joten kysymys kuuluukin: mistä löytyy tähän paikkaan se toinen vastaavan taustan omaava kuljettaja, joka kannattaa nostaa jo nyt haistelemaan kuninkuusluokan tuulia?

Oliveiran nykyinen tiimikaveri Brad Binder? Kenties, joskin hän on sittenkin vielä kaudella 2019 mies paikallaan Oliveiran manttelinperijänä Moto2-luokan tehdastiimissä, jonka menestys on sekin tietenkin äärimmäisen tärkeää KTM:lle.

Kallio, 35, ei ikänsä puolesta ole enää ihan junnu, mutta se olisi täysin toissijainen asia, kun Kotarin satelliittitiimi pistetään tulille marraskuussa Valenciassa. Vauhdissa löytyy ja se jos jokin on tärkeintä tässä vaiheessa KTM-projektia, joka on sittenkin vielä varsin nuori.

KTM:llä on kuitenkin tavallaan erikoinen ongelma kokeneen suomalaiskuljettajan hahmossa. Kehuja kautta linjan keräävä Kallio näet saattaa olla testikuljettajana aivan liian hyvä mies ”hukattavaksi” kisakuskiksi.

KTM:n moottoriurheilutoimintaa johtava Pit Beirer on jo vahvistanut, että heidän MotoGP-luokkansa testitiimi on ja pysyy, vaikka kisakuljettajien määrä ensi kaudella tuplaantuukin.

Beirer on vahvistanut myös sen, että KTM Tech3-tiimiä johtava Herve Poncharal ei tule yksinään päättämään kuljettajiensa pestauksesta. Se tehdään tiimityönä yhdessä Poncharalin ja KTM:n asiantuntijakaartin kanssa, jossa Aki Ajolla on painava sana sanottavanaan.

Moni on ihmetellyt – myös hallitseva maailmanmestari Marc Marquez – sitä, miksi kuninkuusluokan tämän hetken yksi kovimmista kuljettajista, eli Johann Zarco torjui Hondan, Yamahan sekä Ducatin houkutukset solmimalla kaudet 2019 ja 2020 kattavan sopimuksen KTM:n kanssa.

No siksi, että KTM-taustainen Johann Zarco luottaa Ajoon kuin vuoreen ja toisinpäin. Kausien 2015 ja 2016 Moto2-mestaruudet olivat upea työnäyte yhteisestä onnistumisesta – silloinkin täysin uudessa projektissa.

Toisaalta myös Beirer on ottanut osuvasti kantaa kohuun Zarcon ympärillä: ”riski on aina myös mahdollisuus”.

Ja Mika Kallio, hänen panoksellaan on juuri nyt suurempi merkitys koko kuvioon, kuin ehkä osataan kuvitellakaan.

Aika näyttää, miten KTM työn sankari Kallion tästä kaikesta palkitsee.

Katso myös

Lorenzo avautuu Honda-siirrosta: ”Olen kiitollinen Marquezille”

Marc Marquez olisi halutessaan voinut torpedoida Jorge Lorenzon siirtymisen hänen Honda-tallikaverikseen kausiksi 2019 ja 2020. …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *