Etusivu / MotoGP / Mika Kalliolle villin kortin mahdollisuus ja varakuljettajan rooli – Dani Pedrosa keskittyy yksinomaan testaamiseen KTM:llä
Mika Kallio. Kuva: KTM/Gold and Goose

Mika Kalliolle villin kortin mahdollisuus ja varakuljettajan rooli – Dani Pedrosa keskittyy yksinomaan testaamiseen KTM:llä

KTM:n MotoGP-luokan tehdastiimi tekee ensi vuonna villin kortin kisojen osalta radikaalin muutoksen tähän kauteen verrattuna. Mikäli villi kortti vedetään hihasta, niin se ojennetaan Mika Kalliolle, joka toimii samalla myös KTM:n molempien kuninkuusluokan tiimien virallisena varakuljettajana. Kallion rinnalle tuleva Dani Pedrosa sen sijaan keskittyy yksinomaan testitöihin, eikä häntä nähdä kisoissa.

KTM on jo vahvistanut Kallion jatkosopimuksen. Pitkän MotoGP-uransa Hondalla päättävän Pedrosan diili puolestaan odottaa enää julkistamista.

Kalliolle oli tarjolla täksi kaudeksi peräti viisi villin kortin kisaa, mutta se suunnitelma karahti kiville kokeneen suomalaiskuljettajan loukkaannuttua Saksan GP:ssä. Kallio onneksi toipuu hyvää kyytiä mittavasta polvileikkauksesta ja tiettävästi mahdollisuuksien rajoissa on se, että hänet nähtäisiin MotoGP-pyörän puikoissa vielä tämän vuoden puolella.

KTM:n kilpailutoimintaa johtava Pit Beirer on vahvistanut, että itävaltalaisvalmistaja ei ole ainakaan tässä vaiheessa suunnitellut ainuttakaan villin kortin kisaa kaudeksi 2019. Red Bull Ringillä ajettavan kotikisan osalta takaovea pidetään silti raollaan ja se GP olisi toteutuessaan Kallion heiniä.

KTM perustelee uutta villin kortin linjaustaan toisaalta täysin pätevästi. Kotarin tehdastalli saa ensi kaudella rinnalleen siis satelliittitiimin, jolloin kuljettajien määrää tuplaantuu kahdesta neljään. KTM on luvannut, että koko kvartetti kisaa samanlaisilla pyörillä, joten GP-viikonvaihteista on senkin myötä luvassa riittävästi dataa.

Ei maalailla piruja seinille, mutta meneilläänkin oleva kausi on osoittanut erityisesti KTM:lle liiankin karulla tavalla, kuinka loukkaantumisherkästä lajista on kyse.

Kallio toimii siis kisoissa tarvittaessa KTM:n tehdastiimin kuljettajien Johann Zarcon ja Pol Espargaron, sekä Tech 3-satelliittitiimin Miguel Oliveiran ja Hafizh Syahrin tuuraajana.

Katso myös

KymiRingille malliesimerkki Thaimaasta – huippukuljettajat haltioissaan

Thaimaa ja Buriramin rata debytoivat MotoGP-sarjassa viime viikonvaihteessa. Suomen on tarkoitus tehdä sama vuonna 2020, …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *