Etusivu / MotoGP / Mansaaren TT:n armoton fani Crutchlow: ”Meidän on aivan turha parista pompusta valittaa, mutta ovatko MotoGP-pyörät jo liian nopeita?”
Cal Crutchlow. Kuva: Motogp.com

Mansaaren TT:n armoton fani Crutchlow: ”Meidän on aivan turha parista pompusta valittaa, mutta ovatko MotoGP-pyörät jo liian nopeita?”

Hondan LCR-tiimissä kilpaileva Cal Crutchlow ei tunnetusti pienistä hätkähdä, eikä varsinkaan valita, mutta nyt Mansaaren mieskin on huolissaan. Crutchlow nostaa pöydälle turvallisuuteen vedoten kysymyksen siitä, ovatko MotoGP-luokan pyörät paikka paikoin jo liiankin nopeita.

Crutchlowin mieltä painaa edelleen Ducatin Michele Pirron karmea kaatuminen Mugellon huippunopean radan 1,1 kilometrin mittaisen suoran päässä noin 300 kilometrin tuntivauhdista. Kyse on koko sarjan kenties vaarallisimmasta paikasta.

– Ajamme koko ajan kovempaa ja kovempaa, mutta siihen ei ole välttämättä syytä näillä nykyisillä nopeuksilla. Mugellon suoran loppu, se on todellakin kriittinen paikka meille. Andrea (Dovizioso) koki kauden 2017 kisassa miltei saman kohtalon kuin Pirro tänä vuonna. Mugello on yksi maailman hienoimmista paikoista ajaa kilpaa, mutta toivottavasti kenellekään meistä ei tapahdu siellä enää tämän vakavampaa.

Mugellon rataa on korjailtu Crutchlowin mainitseman kriittisen paikan osalta, mutta sama ongelma ilmenee silti vuodesta toiseen.

– Syynä on kuumuus. Rata sijaistee laaksossa, jossa voi olla lämpöä lähes 50 astetta. Se pomppu on taas noussut takaisin, tai oikeastaan siellä suoran päässä on nyt kaksi pomppua.

Crutchlow peräänkuuluttaa kuljettajille enemmän malttia kyseisessä paikassa. Se on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty, kun kyse on kilvanajosta.

– Jokainen yrittää nostaa MotoGP:ssä huippunopeuttaan vuosi toisensa jälkeen. Jokainen myös tietää, että olen Mansaaren TT:n massiivinen fani, sillä asunhan siellä. En voi TT-fanina valittaa, että ajamme Mugellossa pienen pompun yli, mutta meidän pitää ottaa se puheeksi, kun kyse on näistä pyöristä, näistä renkaista ja siitä, että ajamme ehdottomasti aivan äärirajoilla. Toinen vaihtoehto on se, että MotoGP:tä ei enää ajettaisi Mugellossa, mutta sitähän ei kukaan halua. Menetimme viime viikolla Mansaaren TT:ssä tuntemani kuljettajan, Dan Kneenin. Toivomme kuitenkin kaikki, että Mansaaren TT ajetaan jatkossakin, Crutchlow muotoilee.

Mugellon kiistellyn suoran päässä syntyi vajaat kaksi viikkoa sitten ajetussa Italian osakilpailussa MotoGP-luokan uusi huippunopeusennätys, kun Dovizioso tykitti Ducatilla kisassa lukemat 356,4 km/h.

Katalonian GP kutsuu
kahta suomalaiskuljettajaa

MotoGP-kausi jatkuu tulevana viikonvaihteena Montmelon radalla Barcelonassa.

Perinteikäs rata on saanut uuden asfalttipinnan ja sen luonne on palautettu loppuosan mutkien myötä entiseen kuosiinsa.

Katalonian GP:ssä nähdään kaksi suomalaiskuljettajaa, loppukauden sopimuksella Moto2-luokan SIC Racing Teamissa koko ajan vauhtiaan nostava Niki Tuuli ja KTM:llä kauden toisen villin kortin MotoGP-kisansa ajava Mika Kallio. Kallio ajoi Montmelossa pari viikkoa sitten onnistuneen testijakson.

Hondan MotoGP-luokan kuljettajat Marc Marquez ja Dani Pedrosa luonnehtivat alla olevalla videolla Montmelon radan ilmapiiriä ja luonnetta.

* LUE LISÄÄ AIHEESTA:

Kallio urakoi 89 kierrosta seuraavalla villin kortin GP-näyttämöllään – ”Todellinen kisa on vasta tulossa!”

Katso myös

Yamaha-pomo paljasti SIC-tiimin MotoGP-kuljettajien nimet

Yamahan MotoGP-tiimin toimitusjohtaja Lin Jarvis teki kovan, mutta ei mitenkään yllättävän paljastuksen Itävallan osakilpailun yhteydessä. …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *