Etusivu / MotoGP / Kommentti: Kallion sopimus on kiveen hakattu
Mika Kallio. Kuva: Markus Berger

Kommentti: Kallion sopimus on kiveen hakattu

Mika Kallio jatkaa KTM:llä kaudella 2019 vähintäänkin 99,9 prosentin varmuudella.

Se suuri kysymys tuleekin tässä: kumpaan pahviin Mika puumerkkinsä vetää, jatkodiilin testikuljettajan töistä, vai kisakuljettajasopimukseen uuden KTM Tech3-tiimin kanssa?

Mikäli KTM ja Tech3-pomo Herve Poncharal päätyvät yhteisymmärrykseen siitä, että valinta kohdistuu kokeneempaan kuljettajaan, niin Kallio on vahvoilla.

Ja jos ei, niin hommat jatkuvat testikuskina ja sen päälle bonuksena Mikalle mätkäistään kuuden villin kortin kisan GP-kattaus. Niistä yksi tietenkin KymiRingille, mikäli Iitin lohkolla kaikki saadaan valmiiksi suunnitellussa aikataulussa.

Kallio haluaa kisakuskiksi, se tiedetään. Jälkimmäinen vaihtoehtokaan ei silti kuullosta lainkaan huonolta.

Ei ainakaan KTM:n kannalta. KTM:llä kokonaiskuva voidaan nähdä sellaisena, että Kallio on armoitettuna testikuljettajana ja pyörän kehittäjänä sittenkin liian pätevä kaveri ”hukattavaksi” kisakuskiksi.

Kallion ensi kauden kuvioihin saadaan selvyys seuraavan kuukauden sisällä.

Se, milloin KTM asian julkistaa, onkin sitten toinen juttu. KTM:n tehdastiimiin siirtyvän Johann Zarcon sopimusuutinenkin pistettiin ulos vasta lähes kolme kuukautta sen jälkeen, kun homma oli lyöty lukkoon.

Julkinen salaisuus on se, että Zarco solmi KTM:n kanssa kaudet 2019 ja 2020 kattavan sopimuksen jo maaliskuussa.

* * *

MotoGP-luokan sopimusrintamalla tapahtuu lähiaikoina paljon muutakin mielenkiintoista.

Huipputalenttina mehusteltu Joan Mir, 20, ei happane yhtä kautta kauempaa Moto2-luokassa. Hän siirtyy ensi kaudeksi kuninkuusluokkaan ja Suzukin tehdastalliin. Mir pyyhkäisee tämän kuukauden lopulla umpeutuvalla Hondan esisopimuksella jotain – siis samoin, kuin Zarco teki aikoinaan juuri Suzukin vastaavan paperin kanssa.

Andrea Iannone saa lähteä Suzukilta ja Alex Rinsin rinnalta muualle. ”The Maniac” Iannonen uusi työnantaja on Aprilia, jonka kanssa Aleix Espargaro viimeisteli Espanjan GP:n aikoihin kahden vuoden jatkot.

Ducatin tehdastiimissä Andrea Dovizioso saa puolestaan uudeksi kaverikseen Danilo Petruccin. Petruccin nykyinen Pramac Ducati-tiimikaveri Jack Miller on hänkin ollut vahvoilla Dovizioson rinnalle.

Tehtaan kanssa läheistä yhteistyötä tekevä Pramac-tiimi haluaa kuitenkin pitää kiinni Milleristä ja ”Jaskalla” ei ole mitään sitä vastaan. Miller saa ensi kaudella käskyttäväkseen Ducatin GP19-tykin siitäkin huolimatta, että hän jatkaa Pramacilla.

Jos ja kun Mir menee Suzukille ja Petrucci Ducatille, niin mistä sitten Dovizoson nykyinen tallikaveri, MotoGP-luokan kolminkertainen maailmanmestari Jorge Lorenzo löytää töitä ensi kaudeksi?

Siltä osin taatusti hurjin visio tulee tässä: Lorenzo palaa takaisin menestyspyöränsä Yamahan puikkoihin.

Yamahan tehdastallissa on täyttä Valentino Rossin ja Maverick Vinalesin myötä, mutta uudessa, vielä julkistamista odottavassa satelliittitiimissä Lorenzolle saattaisi olla töitä tarjolla tehdaspyörä käskytettävänään.

Villi ja varikkopuheissa mielipiteet mustavalkoisesti jakava ajatus, mutta toteutuessaan mahdollisesti mahtijuttu koko MotoGP-luokan kannalta.

* * *

Ja entä sitten Niki Tuuli?

Ei hätää, vaikka pelimerkkejä tarvitaan ja paljon.

Tuuli tulee pitämään pintansa myös ensi kaudella Moto2-luokassa. Jos ei nykyisessä SIC Racing Teamissa, niin sitten jossain muussa koostumuksessa.

Siitä pitää myös huolen MotoGP-sarjaa hallinnoiva Dorna KymiRingin kiilto toiveikkaasti silmissään.

Niin, ja kenties Dorna haluaa suomalaiskuljettajan myös Moto3-luokkaan. Kallio KymiRingillä MotoGP-luokassa, Tuuli Moto2-luokassa ja nuori herra X Moto3-luokassa?

Mielenkiintoista.

* LUE LISÄÄ AIHEESTA:

Vahvistus: Mika Kalliolla on täydet saumat KTM:n kisakuljettajaksi!

Mika Kalliolle lisää vihreää valoa: KTM-pomo ei hyväksy nimeä ”junioritiimi”

KTM:n tallipomo Kallion ja kumppaneiden tilanteesta: ”Paikka on avoin, odotetaan vielä pari kisaa”

Katso myös

Yamaha-pomo paljasti SIC-tiimin MotoGP-kuljettajien nimet

Yamahan MotoGP-tiimin toimitusjohtaja Lin Jarvis teki kovan, mutta ei mitenkään yllättävän paljastuksen Itävallan osakilpailun yhteydessä. …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *