Etusivu / MotoGP/MotoE / Kallion saumat KTM:n kisakuskiksi? – Loistavat!
Kuva: KTM/Philip Platzer

Kallion saumat KTM:n kisakuskiksi? – Loistavat!

Jos ja kun Mika Kallio palaa kaudella 2018 MotoGP-luokan kisakuljettajaksi, niin se tapahtuu KTM:llä.

Puheet siirtymisestä Ducatin Avintia-tiimiin voidaan käytännössä unohtaa.

Kahdestakin syystä: Kalliolle on tarjolla KTM:llä näillä näkymin jo vähintäänkin yhtä hyvä pyörä ja taloudelliselta kantilta katsottuna jatkot itävaltalaisvalmistajan palkkalistoilla on ainoa järkevä vaihtoehto.

* * *

Tulokkaalleen tiettävästi Ducatin GP16-pyörän tarjoavassa Avintia Racingissa riuhtoo ensi kaudella satavarmasti espanjalaiskuljettaja sponsorikuvioiden velvoittamana.

Toisen kuljettajan on puolestaan kiikutettava iso kasa kahisevaa tullessaan, eli ajettava käytännössä ilman tiimin taholta tuleaa liksaa.

Avintian toisen kuljettajan paikalle on tyrkyllä belgialainen yllätysveto Xavier Simeon, joka raottaa Raul Romeron johtaman tiimin ovea 700 000 euroa ”myötäjäisinään”. Nuo rahat ovat tulossa belgialaiselta media-alan yhtiö RTL:ltä.

Kokenut Kallio vahvisti jo pari vuotta sitten vastaavan MotoGP-sauman aikoihin, että kuvio tyssäsi hänen osaltaan silloin rahaan. Tai paremminkin siihen, että suomalaisesta tuolloin kiinnostuneet tiimit eivät olleet valmiit maksamaan palkkaa lainkaan. Kaikki perustui enemmänkin henkilökohtaisiin sponsorisopimuksiin.

Ei, ei Kallion tasoisen kuljettajan ole tosiaankaan mitään syytä eikä mieltä lähteä moiseen leikkiin mukaan. Kuka nyt töitä ilman palkkaa tekisi. Vaarallisen työn lisästä puhumattakaan.

* * *

Energiajuomajätti Red Bullin sponssaamalla vakavaraisella KTM:llä tilanne on täysin toinen oikeastaan kaikilla mahdollisilla mittareilla luettuna.

KTM:n nykyisistä kuljettajista espanjalainen Pol Espargaro ja nyt siis Kallion taholta liipasimella oleva britti Bradley Smith asettuvat kuninkuusluokan todella lavean – ostopaikasta 12 miljoonaan euroon – palkkahaitarin keskivälin tuntumaan.

GPuutisten saamien sisäpiiritietojen mukaan Espargaro ja Smith kuittaavat molemmat kaudesta kelpo korvauksen, eli 800 000 euroa. Näissä lukemissa liikutaan edelleen myös kaudella 2018.

KTM on jo ehtinyt tarjota Red Bull Ringin radalla ajetun kotikisansa jäljiltä vahvoja vinkkejä siitä, että Smith saisi tosiaankin väistyä vuorostaan testikuljettajaksi Kallion tieltä.

Smith antaa puolestaan rivien välistä ymmärtää, että hän olisi valmis tyytymään kohtaloonsa. Homma ei vain pelitä RC16-pyörällä ja lisäksi vielä loukkaantumisetkin ovat riesana.

* * *

Edelleen siis ”jos ja kun” Kallio kisakuskin pestin lunastaa, niin kyse on nähtävästi kauden 2018 kattavasta diilistä.

KTM:llä tiedetään olevan pitemmän tähtäimen suunnitelmana se, että portugalilainen Miguel Oliveira nousee kaudeksi 2019 kuninkuusluokkaan Ajo Motorsportin motokakkosten Red Bull KTM Ajo-tiimistä.

Ja sekin tiedetään, että KTM virittelee yhdessä Red Bullin kanssa samoihin aikoihin todellista megakaappausta, eli espanjalaisen Marc Marquezin värmäämistä jättisummalla Hondalta.

Mitä, eikö Kallio kilpailisikaan siis kotiyleisön edessä kaudella 2019 KymiRingillä?

Ei huolta, ei sitten pienintäkään! Silloin homma hoituisi hänelle jo tutussa KTM:n villin kortin kuskin roolissa.

Ja sehän homma hoituu todistetun tyylikkäästi.

Kari Aho

Katso myös

Valentino Rossi sai äidiltään hyvät neuvot kauteen 2019: ”Nauti ja ole varovainen”

Tänään Indonesian Jakartassa kauden 2019 Yamaha-pyöränsä yhdessä tallikaveri Maverick Vinalesin kanssa teemalla ”Beast Mode On” …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *