Etusivu / MotoGP / Kallio lopetti KTM:n kisakuskien kitinän
Mika Kallio (36), Bradley Smith (38) ja Pol Espargaro (44). Kuva: KTM/Gold and Goose

Kallio lopetti KTM:n kisakuskien kitinän

Pol Espargaro ja Bradley Smith siirtyvät viime kaudeksi KTM:lle Yamahan Tech 3-tiimin satelliittipyörien puikoista. Alussa duon taholta kantautui soraääniä siitä, mihin suuntaan Mika Kallio oli testiryhmänsä kanssa RC16-pyörää kehittänyt. Kitinä loppui kuitenkin kun seinään, kun Kallio jalosti raakileesta pyörän, jolla paukuteltiin loppukaudella sijoituksia kympin sakkiin.

KTM:n kehitystä on ihasteltu ja jopa äimistely taholta jos toiseltakin. Kaikkien mielipide kiteytyy näihin sanoihin: loistavaa työtä.

Ja siitä syystä nimenomaan Kallio ansaitsee ison sulan kypäräänsä. Silloin ei näperrellä, kun suomalainen työnsankari pistetään haalarihommiin.

– Kun Pol ja Brad saapuivat Tech 3-tiimistä KTM:lle, niin heillä oli minuun verrattuna hieman eri filosofia mitä pyörään tulee. Mutta nyt näyttää siltä, että ajatuksemme ovat tulleet sopusointuun askel askeleelta, Kallio kuvailee Speedweekille.

– Heille kehittyi omanlaisensa ajotyyli Yamahalla, mutta olemme pystyneet kokoamaan ajatukseme yhteen ja ne eivät ole enää kovin kaukana toisistaan. Fiiliksemme ja vaikutelmamme ovat samankaltaiset. Työskentelemme nyt yhdessä paremmin kuin marraskuun ensimmäisinä viikkoina vuonna 2016 ja sen jälkeisinä kuukausina, Kallio jatkaa.

”Sinun pitää olla sitoutunut
valtaviin ponnisteluihin”

Kallio on kantanut koko projektin ajan päävastuun RC16-pyörän testaamisesta ja kehittämistä.

Rinnalla samoissa töissä ovat vierailleet mm. Alex Hofmann, Randy de Puniet, Karel Abraham ja Thomas Lüthi.

Kallion mukaan mittava kaarti ei ole sekoittanut pakkaa, päinvastoin.

– Ei, mitään sekaannusta ei ole ollut. Luulen jopa, että tämä on ollut avainasia KTM:n menestykseen. Olemme tehneet hyvää työtä ja edistys on ollut selkeää. Kuljettajilla ei ole tietenkään helppoa, että pyörä muuttuu kisasta toiseen. Silloin pitää sopeutua uusiin osiin uudelleen ja uudelleen. Emme kuitenkaan sallineet kehitystyön pysähtyä missään vaiheessa ja nyt olemme tässä tilanteessa. Pitää muistaa, että saatoimme olla vielä alkukaudella kierrosajoissa jopa 2-3 sekuntia kärkeä hitaampia.

Kalliolla on taskussaan tuore, marraskuussa Valencian GP:n yhteydessä solmittu kauden 2018 kattava jatkosopimus KTM:n testikuljettajana. Diili sisältää myös viisi villin kortin GP:tä.

– Kunhan saamme pyörän vielä hieman korkeammalle tasolle, niin voimme rajoittaa hiukan testien määrää. Se voi helpottaa vähän kuljettajien tilannetta. Mutta jos olet mukana näinkin suuressa ja edelleen nuoressa projektissa, niin se vaatii valtavia ponnisteluja kauden 2017 tapaan, Kallio alleviivaa.

Kallio puhuu ja
KTM kuuntelee

Kallion sanoilla on paljon painoarvoa KTM:llä, jossa kuunnellaan herkällä korvalla kokeneen kuljettajan mielipiteitä.

Tilanne oli sama myös ensi kauden villin kortin kisojen osalta. Kallio kertoi, missä haluaa ajaa ja KTM kiikutti ne kisat GP-komission siunattavaksi.

– Keskustelimme, missä kisani ajan. Alusta alkaen oli selvää, että ne kisat sijoittuvat Eurooppaan, Jereziä ja Barcelonaa lukuun ottamatta kisat ovat samat kuin viime kaudellakin, Kallio viittaa Sachsenringin, Red Bull Ringin ja Aragonin suuntaan.

Katso myös

Shokkiuutinen: Jonas Folger vetäytyy MotoGP-luokasta

Gilbertin syndroomasta kärsivä saksalaiskuljettaja Jonas Folger on tehnyt shokeeravan ratkaisun: Yamahan Tech3-satelliittitiimin kuljettaja vetäytyy MotoGP-luokan …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *