Etusivu / MotoGP / ”Kaikkivaltiaalla Marquezilla on omat sääntönsä” – huippumanagerilta huutia löyhälle rangaistuslinjalle
Marc Marquez. Kuva: Repsol Media

”Kaikkivaltiaalla Marquezilla on omat sääntönsä” – huippumanagerilta huutia löyhälle rangaistuslinjalle

MotoGP-sarjan kokeneimpaan managerikaartiin kuuluva Carlo Pernat on vihainen, hyvin vihainen. Häneltä, kuten tällä hetkellä kuljettajiltaan ei heltiä enää edes sympatiapisteitä hallitsevalle maailmanmestarille Marc Marquezille Argentiinan vaarallisen höntyilyn jäljiltä.

Pernat ei osoita kuitenkaan syyttävällä sormella yksinomaan Marquezia, vaan Jorge Lorenzon ja monien muiden tavoin kansainvälisen moottoriliiton FIM:n löyhää ja poukkoilevaa linjaa rangaistuksia jaettaessa. Usean mielestä niitä jaetaan – tai ei jaeta – pitkälti pärstäkertoimen mukaan.

– Marquez on tuomariston silmissä kaikkivaltiaan roolissa. Marcille luotiin jo silloin omat säännöt, kun hän tuli MotoGP-luokkaan.

Pernat viittaa tällä siihen, että Marquez siirtyi aikoinaan Moto2:sta suoraan kuninkuusluokan tehdastalliin. Aiemmin tulokaskuljettajan oli ajettava ensin yksi kausi satelliittitiimissä, ennen kuin hänelle suotiin sääntöjen puitteissa mahdollisuus siirtyä tehdastalliin.

– Mr. Marc Marquez on ilmiömäinen ja mahtava kuljettaja, jolle on suotu myös sääntöjen puitteissa miltei kaikki mahdollinen ja sen päälle vielä vähän lisää uran edettyä. Rumia esimerkkejä on monia, oikeastaan jo Moto2-luokan ajoista lähtien, Pernat esittää omana näkemyksenään.

– Hänelle on suotu erioikeuksia ja hän käyttää ne häikäilemättä hyväkseen, Pernat jatkaa.

Pernat painottaa, että kohun toinen osapuoli Valentino Rossi ei ole hänkään suinkaan mikään kuoropoika.

– Valentinokin on tehnyt urallaan muutamia typeriä asioita, kuten aikoinaan Gibernaun (Sete) ja Stonerin (Casey) kanssa. Rossillekin on tarjottu etua sääntöjen puitteissa, mutta hän ei ole koskaan käyttänyt sitä tällä tavalla hyväkseen, kuten Marquez nyt tekee.

Rossin tavoin Marquezin kolhimaksi Argentiinassa joutunut Aleix Espargaro totesi Austinin GP:n alla, että mustaa lippua, jolla kuljettaja tarvittaessa poistetaan radalta, on enää turhaa kierrättää pitkin maailmaa, koska sitä ei käytetä.

– Marquez pyysi minulta kolme kertaa anteeksi Argentiinan jälkeen. Hän kutsui sitä töytäisyksi ja virhearvinnoiksi. Minä sanoin, että jos ajat 30 kilometriä kovempaa tuntivauhtia päälle, niin se ei ole töytäisy, vaan raju osuma. Ja todella paha arviointivirhe. Ei, näin ei voi yksinkertaisesti jatkua, että kuljettajalta puuttuu täysin kunnioitus kanssakilpailijoita kohtaan.

Pernat alleviivaa samaa ja kääntää katseensa nykyisin tuomaroinnista ja sanktioista vastuun kantavan FIM:n puoleen.

– Esimerkiksi Argentiinassa tältä osin tehtiin jättimäisiä virheitä jo lähtöruudukossa kisasta puhumattakaan. Sääntöjen pitää olla samat kaikille. Marquez on nyt palautettava tältä osin maanpinnalle samalla tavalla, kuin se muillekin tehtäisiin. Muistan, kun Capirossi (Loris) otettiin radalta vähän vastaavassa tilanteessa kaudella 1999. Säännöt ovat samat ja jos niin tehtiin silloin, niin samoin pitäisi toimia tässäkin päivässä. Ai miksikö ei toimita? No siksi, että FIM:llä ei ole kanttia toimia vastaavasti, kuten FIA:lla F1:ssä, Pernat päättää.

Katso myös

Paha onnettomuus MotoGP-testeissä – Rabat sairaalaan, Ducati liekeissä

MotoGP-luokan toinen testipäivä Montmelon radalla Barcelonassa valkeni aurinkoisena, mutta jatkui synkissä merkeissä, kun keskiviikon sessiosta …

Yksi kommentti

  1. Erittäin hyvä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *