Etusivu / Moto2 / Niki Tuulilta ei tule tosiaankaan kannustusta ”kotikisassaan” puuttumaan – Malesian GP:n pääsyliput menneet kuin kuumille kiville
Niki Tuuli. Kuva: Petronas Sprinta Racing

Niki Tuulilta ei tule tosiaankaan kannustusta ”kotikisassaan” puuttumaan – Malesian GP:n pääsyliput menneet kuin kuumille kiville

Malesialaisen SIC (Sepang International Circuit) Racing-tallin Petronas Sprinta-tiimin Moto2-luokan suomalaiskuljettaja Niki Tuuli korkkasi MM-pistetilinsä upeasti viime sunnuntaina Thaimaassa. Tuulilta odotetaan hyvää menestystä myös muissa kaukomaiden kisoissa ja erityisesti kauden toiseksi viimeisessä GP:ssä Malesiassa, jossa se ei jää ainakaan kannustuksesta kiinni.

Tuuli tuikkaa tämän kauden ”kotikilpailunsa” 4. marraskuuta Sepangin 5543 metrin mittaisella radalla Malesiassa, jossa meininki on tunnetusti fanaattinen.

Malesiassa on hirmuinen MotoGP-buumi päällä, mistä iso kunnia kuuluu myös sillä lohkolla lajin menestyksekästä pioneerityötä tehneelle Aki Ajolle.

Sepang viittasi viime kauden jälkeen kintaalla F1:lle – lähinnä kahdesta syystä. F1 jäi Malesiassa suosiossa ja yleisömäärissä selkeästi MotoGP:n varjoon ja lisäksi kaksipyöräisten kuninkuussarjan osakilpailun kynnysraha oli nelipyöräisiä matalampi.

Entinen F1-moguli Bernie Ecclestone meni tekemään ahneuksissaan karmean virheen pyrkimällä rahastamaan Sepangin ratayhtiön rutikuiviin. F1-sarjaa nykyään hallinnoiva Liberty Media ei ole ainakaan vielä pystynyt korjaamaan Ecclestonen aiheuttamaa vahinkoa.

Malesiassa tehtiin päätös MotoGP:hen panostamisesta ja sitä ratayhtiön toimitusjohtajan, sekä SIC-tallin nokkamiehen Datuk Razlan Razalin ei ole tarvinnut katua.

Malesian GP-viikonvaihteen yleisömäärät ovat olleet tasaisessa nousussa. Toistaiseksi voimassa oleva ennätys tehtiin viime vuonna, jolloin kaupaksi meni 166 486 pääsylippua. Kisapäivän tapahtumia paikan päällä seurasi 97 457 katsojaa.

SIC uskoo vakaasti, että maaginen 100 000 katsojan raja puhkotaan tänä vuonna kisapäivän yleisömäärässä. Pääkatsomo on myyty jo ajat sitten loppuun ja muidenkin paikkojen tiketit ovat menneet kaupaksi kuin kuumille kiville.

SIC:n ja MotoGP-sarjaa hallinnoivan Dornan välinen sopimus ulottuu tällä erää vuoteen 2021.

– Myös se kertoo siitä, kuinka paljon MotoGP Malesiassa kiinnostaa ja kuinka paljon sitä täällä seurataan, Razali alleviivaa sikäläiselle The Star-lehdelle.

Razali teki toisaalta loppukesästä suomalaisittain kovan, mutta myös odotetun ratkaisun: kesken tämän kauden Moto2-luokan malesialaistiimissä Zulfahmi Khairuddinin korvanneelle Tuulille ei irtoa enää sopimusta vuodeksi 2019. Tuulin paikan Petronas Sprinta-tiimissä ottaa malesialainen Khairul Idham Pawi.

Pawi kilpailee Moto2-luokassa meneillään olevalla kaudella Idemitsu Honda Team Asian väreissä. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten kotiyleisön tuki jakautuu Sepangin kisassa Pawin ja Tuulin välillä. Pawi lukeutuu omiin, mutta Tuuli toisaalta kilpailee siinä malesialaisittain ainoassa oikeassa tiimissä.

Tuulille tarjoutuu samalla mainio tilaisuus näpäyttää nykyistä tiimiään ensi kauden kuljettajavalinnan osalta kepittämillä Pawi Sepangissa.

Se on onnistunut toki jo ennenkin. Tuuli ajoi viime sunnuntaina Thaimaan Buriramissa 15:nneksi ja Pawi sijalle 21. Tuuli kukisti Pawin 14,532 sekunnilla.

Tuulilta ja Pawilta löytyy molemmilta tähän mennessä yksi MM-piste. Pawi poimi tuon pinnan plakkariinsa Le Mansissa ajetusta Ranskan GP:stä.

MotoGP-sarjassa vedetään ennen Malesiaa vielä Japanin ja Australian osakilpailut.

Katso myös

Aki Ajo juhli joukkoineen tiimien maailmanmestaruutta!

Aki Ajo on saavuttanut tallipäällikkönä jo uransa seitsemännen maailmanmestaruuden. Kuuden henkilökohtaisen tittelin jatkoksi plakkariin kilahti …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *