Etusivu / Moto2 / Niki Tuuli jakaa upeasti kiitosta Aki Ajolle ja kumppaneilleen – Ilman heitä unelmasta ei olisi tullut totta
Kuva: www.nikituuli.com

Niki Tuuli jakaa upeasti kiitosta Aki Ajolle ja kumppaneilleen – Ilman heitä unelmasta ei olisi tullut totta

Niki Tuuli on saanut elämänsä tilaisuuden: hän ajaa loppukauden kattavalla sopimuksella MotoGP-sarjan Moto2-luokan SIC Racing Teamissa. Unelmasta tulee totta ja siitä Tuuli, 22, jakaa kohteliaana herrasmiehenä kiitosta monellekin taholle.

Tallipäällikkönä jo kuusi maailmanmestaruutta saavuttanut Aki Ajo on raotellut Tuulelle ovia Moto2-luokkaan jo jonkin aikaa.

Imatralaiselle Tuulelle olisi tarjoutunut jo kauden 2017 alussa keikkahommia Moto2-luokan silloisessa qatarilaistiimissä, mutta työt Supersportin MM-sarjassa ajoivat edelle.

– Aki on ollut auttamassa minua ja halunnut jeesata minua urallani. Aki ei ole asianhoitajani, mutta tietysti myös hänelle kuuluu kiitos kaikesta avusta. Ja ennen kaikkea iso kiitos tietenkin sille muulle porukalle, joka on ollut viemässä uraani eteenpäin, Tuuli kumartaa syvään kumppaneiden ja taustahenkilöiden puoleen.

Tuuli kertoo GPuutiset.fi-sivustolle – hetken ensin harkittuaan – että sopimus SIC Racing Teamin kanssa syntyi tosiaankin virallisesti vasta tänään. Ei siis ennen viime viikonvaihteessa Imolan radalla Italiassa ajettua Supersport-luokan kauden viidettä MM-osakilpailua, jossa Tuuli hyvästeli brittiläisen CIA Landlord Insurancen Honda-tiimin.

”Keskiviikkona kohti Le Mansia”

Tuuli debytoi MotoGP-sarjassa heti tulevana viikonvaihteena, kun kausi jatkuu Le Mansin radalla Ranskassa. Ranskalaisbaana on Tuulelle täysin uusi tuttavuus, kuten tietenkin tiimi ja pyöräkin.

– Keskiviikkona sitten kohti Le Mansia. Ensimmäisenä viikonvaihteena tärkeintä on se, että pääsen mahdollisimman hyvin sisään tiimiin ja saan oman kosketuksen ajamiseen Kalex-pyörällä. Tietenkin hyvää on se, että olen ajanut alkukauden Hondalla, Tuuli viittaa Moto2-luokan moottoritoimittajan puoleen.

– Eihän se moottori tietenkään samalainen ole, mutta samankaltainen kuitenkin.

Tuuli on päässyt kerran aiemmin kokeilemaan Moto2-luokan Kalex-pyörää. Se kokeilu voidaan tosin jättää tässä nykyisessä kuviossa enemmänkin omaan arvoonsa.

– Pääsin kokeilemaan loppuvuodesta 2016 Ajo Motorsportin maailmanmestarin Johann Zarcon pyörää 30-40 kierroksen verran. Ei siitä hirveästi ole muistoja tallella, Tuuli toteaa.

Syahrin, Khairuddin ja Tuuli

Ruotsalaisen Johan Stigefeltin johtama SIC (Sepang International Circuit) Racing Team operoi Moto2-luokassa yhdellä ja motokolmosissa kahdella kuljettajalla. Moto3-luokassa tiimin kuljettajina ajavat malesialainen Adam Norrodin ja japanilainen Ayumu Sasaki.

Tuuli on tavallaan jo tiimin kolmas Moto2-kuljettaja tällä kaudella. SIC-tiimin oli alun perin tarkoitus lähteä kauteen malesialainen Hafizh Syahrin kuljettajanaan.

Syahrin sai kuitenkin yllätyspestin MotoGP-luokasta ja Yamahan Tech3-tiimistä, kun saksalainen, Gilbertin syndroomasta kärsinyt Jonas Folger ilmoitti vähintäänkin yhtä yllättäen jättävänsä tämän kauden väliin voimassaolleesta sopimuksesta huolimatta.

SIC-tiimi kutsui hätiin takavuosina Ajo Motorsportista tutun malesialaisen Zulfahmi Khairuddinin. ”Fahmi” Khairuddin päätti kuitenkin viheltää pelin poikki Jerezissä ajetun Espanjan GP:n jälkeen. Khairuddin jäi pisteittä kauden neljässä ensimmäisessä osakilpailussa.

Se ei tuo kuitenkaan Tuulelle paineita. Tiimi korostaa, että Tuulelle tarjotaan täysi työrauha, tuki ja oma aikansa aina haastavassa oppimisprosessissa.

* LUE LISÄÄ AIHEESTA: Niki Tuuli Moto2-luokan MM-sarjaan! Ensimmäinen kisa SIC-tiimissä jo Le Mansissa

Kuva: SIC Racing Team

Katso myös

Niki Tuuli teki todella tyylikkään Moto2-debyytin!

Niki Tuuli hoiti uransa ensimmäisen MotoGP-sarjan viikonvaihteen todella tyylikkäästi maaliin legendaarisen Le Mansin Bugatti-radalla Ranskassa. …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *