Etusivu / Moto2 / ”Moto2 ja Moto3 ovat upeita luokkia ja kovempia kuin yleisesti ymmärretään”
Johann Zarco. Kuva: Yamaha Racing

”Moto2 ja Moto3 ovat upeita luokkia ja kovempia kuin yleisesti ymmärretään”

MotoGP-luokan tulokkaana upean, monien mielestä miltei sensaatiomaisen alkukauden Yamahan Tech 3-satelliittitiimin pyörällä ajaneen Johann Zarcon sydän sykkii edelleen voimakkaasti myös motokakkosille ja -kolmosille. Ajo Motorsportille kahdella edellisessä kaudella Moto2:n maailmanmestaruudet saavuttanut ranskalainen on ottanut tehtäväkseen nostaa pienempien luokkien arvostusta entisestään.

– Olen huomannut kolmen MotoGP-luokan kisan jälkeen sen, että minut tunnetaan paremmin ja minusta puhutaan nyt jopa enemmän kuin kahden mestaruuden jälkeen. Onhan se hieno ja positiivinen asia, mutta kulkaa: älkää unohtako pienempiä luokkia! Ne ihmiset, jotka parhaiten ymmärtävät pienempien luokkien todellisen merkityksen ja kovuuden ovat nimenomaan me kuljettajat. Siksi, että me kaikki tulemme niistä luokista, Zarco alleviivaa.

Zarco, 26, korostaa, että MotoGP-sarjan merkittävät tahot seuraavat koko ajan silmä tarkkana ja pitkäjänteisesti sitä, mitä Moto3- ja Moto2-luokissa tapahtuu.

– Me kaikki tiedämme, mihin nuo kuljettajat parhaimmillaan pystyvät, mutta suuri yleisö ei sitä välttämättä tiedosta, tai ei ainakaan riittävässä määrin. Pyrin tässä tilanteessa käyttämään MotoGP-statustani hyväkseni tuomalla pieniä luokkia entistä enemmän ihmisten tietoisuuteen. Näitä kuljettajia ei saa missään tapauksessa unohtaa ja jättää kuninkuusluokan varjoon. Moto3 ja Moto2 ovat molemmat upeita luokkia, ja kovempia kuin yleisesti ymmärretään, Zarco tähdentää.

– Omalta osaltani tilanne on nyt tietysti fantastinen, kun saan kilpailla MotoGP-luokassa. Mutta meidän ei sovi unohtaa sitä, että tämä luokka ja koko MotoGP-sarja tarvitsevat jatkossakin uusia kuljettajia. Silmät on pidettävä avoinna koko maailmalle.

Zarco on kolmen MM-osakilpailun jälkeen pisteissä hienosti seitsemäntenä. Hän johti uransa ensimmäistä kuninkuusluokan kisaa Qatarissa kaatumiseen asti ja otti välittömästi opiksi tapahtuneesta. Argentiinasta ja Austinista on sen jälkeen kilahtanut molemmista plakkariin mainiot viidennet sijat.

– Töitä on yhä paljon edessä, mutta juuri nyt pyrin vain nauttimaan täysin siemauksin ajamisesta. En ole vielä voittanut, enkä ollut podiumilla, mutta minulla ei ole oppivuotenani toisaalta mikään kiire. Kaikki tulee askel kerrallaan ja ajallaan, Aki Ajon kylmän viileitä oppeja ja teesejä edelleen tiukasti noudattava Zarco linjaa.

Zarco odottaa luonnollisesti innoissaan ensi viikonvaihteena ajettavaa sarjan Euroopan avausta Espanjan Jerezissä.

– Jerez on siinäkin mielessä äärimmäisen mielenkiintoinen, sillä ajoimme kauden kolme ensimmäistä kisaa pitkillä radoilla Qatarissa, Argentiinassa ja Texasissa. Jerezin rata on paljon lyhyempi ja tiukempi, joten on mielenkiintoista nähdä, miten saan pyörän käyttäytymään siellä. Fiilis on hyvä ja pyrin kahden peräkkäisen viidennen sijan jälkeen nousemaan niin lähelle podiumia kuin mahdollista.

Zarcon Tech 3-tiimikaverina kilpailee saksalainen Jonas Folger, joka lukeutuu niin ikään Ajo Motorsportin aiempiin kuljettajiin. Aikoinaan Toijalan ja Valkeakosken suunnalla kesäaikaan mainiosti viihtynyt Folger saavutti uransa ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton kaudella 2011 suomalaistallin silloisessa 125-kuutoisten luokan Red Bull-tiimissä kisatessaan.

Kyseinen Britannian GP ajettiin Silverstonessa ja tavallaan kuin kohtalon ivasta kisassa toiseksi sijoittui Avant-AirAsia-Ajo -tiimin Zarco 3,885 sekuntia Folgerin takana.

Katso myös

Aki Ajo kylmän rauhallisena aika-ajon jälkeen: ”Teemme aina töitä nimenomaan kisaa varten”

Aki Ajon kipparoiman Moto2-luokan Red Bull KTM Ajo-tiimin kuljettajat Miguel Oliveira ja Brad Binder ovat …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *